perjantai 31. lokakuuta 2014

Lé arki

On kuulkaatten semmonen homma, että sellainen koira, millainen isäntä. Inari aka. Possu on paitsi ahne kun mikä, niin myös hitusen kömpelö verrattuna monirotuiseen bestikseensä. No, minähän olen myös aika possu mitä tulee suklaaseen ja onpa minulla eräs tarina kömpelyydestäkin jaettavana:

Juoksimme Possukoiran kanssa pihalla, kun äkkiä Possu olikin jaloissani. Koetin olla tallomatta pientä karvaista kaveriani ja tein hienon väistön hyppäämällä ilmaan. Paha vain, että onnistuin ilmassa kampittamaan itseni (näköjään sekin on mahdollista!) ja mätkähdin mahalleni niin suoraan kuin vain olla ja voi. Splät. Mätkis. Tök. Tietysti koira innostui tästä ja pomppi ympärilläni niin, että sotkeuduin hihnan kanssa, enkä päässyt ylös. Mies nauroi vieressä katketakseen (no, nauroin minäkin, mitä muuta siinä olisi voinut tehdä?) ja pahoitteli suuresti, ettei kamera ollut mukana. Naapureilla oli varmasti mukavaa.


The Beast



















Tapetoimme tässä päivänä eräänä seinän olohuoneesta. Tätä kutsuttaneen sitten tehosteseinäksi. Se on hieno! Meni kokonainen päivä yhden pienen seinäpätkän tapetoimisessa, mutta selitettäköön se sillä, että olimme ensikertalaisia molemmat ja tapetti oli vielä kohdistettava. Kun siinä kiroilimme asensimme tapetteja seinälle (nämä olivat kätevät non-wowen tapetit, elikkä seinään liimattavat suomeksi), kävi mielessä, että olisi kannattanut aloittaa tapetointiharjoitukset jollain hitusen halvemmalla tapetilla, kuin 75€/rulla. Mutta toisaalta emme olisi saaneet likimainkaan yhtä hienoa seinää aikaiseksi millään geneerisellä k-rauta-tapetilla.

Los tapetos ja lé olohuone





















Tapetit ovat Designer´s Guildin mallistosta. Tilasimme ne paikallisen sisustusliike Decoran kautta. Kyllä ny kelepaa <3

// We have new wallpapers in the livingroom: absolutely lovely Designer´s Guild wallpapers! Makes the livingroom come to alive.

We have a dog, Finnish Lapphund girl called Inari. We also call her Pig, ´cause of her appetite; she eats everything, including babyshit, pens, cords etc.. Lovely dog, just lovely <3

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Kesästä jäi haikean iloinen olo. Teimme pieniä reissuja lähelle ja kauemmas ja ihailimme luonnon kauneutta. Ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan saadakseen kauniita muistoja ja kartuttaakseen elämänkokemustaan.


Perheenlisäystä meille tuli yhden karvaisen tyttökoiran muodossa elokuun loppupuolella. Karvatti on asettunut joukkoon kuin nenä päähän. Pitkäaikainen haaveeni koiran ottamisesta toteutui lopultakin! Tekemisen puutetta ei kyllä tulla näkemään lähiaikoina tässä talossa; olen vajaan 4 viikon aikana muun muassa luutunnut useammin kuin kuluneen puolen vuoden aikana.

Seuraava projekti liittyy tapetteihin. Saas nähdä, milloin saadaan valmista aikaiseksi. Tapetit on odotelleet asentajaansa yli kuukauden, ehkä ne vielä tämän syksyn aikana pääsevät seinille saakka. Mites sitä sanotaan, "hiljaa hyvä tulee"? ;)

Kesällä kerran

Merenranta

Kesäherkkuja




Luonnon ihmeitä saaressa


Saaristomeri





Poikanen






Saaren majakka

Kotona

Mummilassa maalla








Seikkailuja huvipuistossa

Pariskunta itte


Uusin tulokas vielä pienenä

Uusin tulokas kotona

Lähimetsää

perjantai 12. syyskuuta 2014

Epic summer

On ollut hieno kesä. Bloggailu on jäänyt kaiken keskellä, mutta parannusta on luvassa rakkaat kaksi lukijaani ;) Välillä on tuntunut vaikealta palata blogin pariin, kun on ollut niin pitkä tauko, mutta päätin, että so what? Kirjoitan juuri siinä tahdissa kuin huvittaa. Useammin kuin kerran puolessa vuodessa olisi toki tavoitteeni.

Tämänkin tekstin kirjoittamiseen meni yli puoli tuntia, koska välillä piti käydä estämässä lasta avaamasta pakastinta (toistuvasti) sekä nostaa hänet alas pöydältä heiluttamasta valaisinta ainakin kolmesti. Helppoa.

Kuvapostausta luvassa. Koettakaa kestää.

Meanwhile something random










Täältä

keskiviikko 4. kesäkuuta 2014

Mitä kuuluu.

Tomeranssi on joutunut kärsimään viime viikkojen aikana tosi rajuista siitepölyallergiaoireista. Kunnon astmaoireet sun muut ovat pitäneet pienen levottomana ja olon epämiellyttävänä. Päivystyksessäkin on käyty pariin otteeseen, kun henki ei ole meinannut kulkea. Vasta kortisonikuuri katkaisi astmaoireet. Sääli pientä.



Ollaan juhlittu eskarilaisen eskarivuoden päättymistä; pian meillä onkin sitten ihka aito koululainen, ensimmäinen laatuaan. Niisk. Ajan kulumisen huomaa parhaiten lapsissa. Minähän en ole vanhentunut päivääkään sitten 19-vuotissynttäreiden. Joka tapauksessa olen ollut ihmeellisen herkkiksenä viimeiset päivät. Pieni suuri esikoiseni, kainaloinen kananen on pian jo kouluiässä.

Juhlittu on myös veljeni, lasten hauskan enon ylioppilasjuhlat. Hauskaa oli. Sain olla tiskaajana, mutta toki myös vähän vieraanakin. Onnea ylioppilaalle! Kohti uusia tuulia!



 sarjis täältä


Suomen tivoli tuli kaupunkiin ja pitihän siellä käydä tuhlaamassa rahaa eräänä kauniin kesäisenä päivänä. Isompi kaksikko sai rannekkeet ja juoksivatkin vinhasti laitteesta toiseen. Isompi varsinkin pääsee jo melkein kaikkiin hilavitkuttimiin, joten koettavaa riitti. Jumppis tykkäsi lähinnä norsukarusellista ja kävikin pyörimässä siinä useamman kerran. Puuskupuhkin pääsi maailmanpyörään, jonne ängettiin koko perheen voimin. Ihanat maisemat! Ihana kotikaupunki <3

Ihanaa alkanutta kesää <3

perjantai 16. toukokuuta 2014

Eeppistä unta

Kylläpä olikin eeppinen uni pitkästä aikaa. Painajaisia olen nähnytenemmän kuin laki sallii, mutta viime öinen uni ei ollut varsinainen painajainen, joskin hieman synkeäsävyinen silti.

Maailmaa hallitsivat jonkin sortin kiihkouskovat. Kulkeminen oli hyvin rajoitettua: vain kotikadulla ja luvatuilla paikoilla sai kulkea. Kadun päässä seisoi "Vartija" lehtiön kanssa ja tarkisti, etteivät kaudlla kulkijat ollee ketä tahansa, vaan pelkästään kadun asukkaita.

Koulutus oli "turhaa". Väärintekijöitä rankaistiin väkivalloin tai väkivallan uhalla, mm. eräs nuori mies suljettiin häkkiin, minkä jälkeen hänen vierellään räjäytettiin sika ja sian veri juotettiin hänelle. Ihmisiä, myös lapsia, roikotettiin pää alaspäin jaloistaan, jos olivat olleet tottelemattomia eli vastustaneet jumalan sanaa.

Mä sitten aloin kyseenalaistaa tällaista maailmanjärjestystä. Päätin aloittaa kapinan ja saada mukaani kaikki tavalliset kansalaiset. Huusin kylillä, että olemme vapaita, että ei meidän ole pakko alistua vääriin käskyihin ja määräyksiin tai väkivaltaan.

"Vartijat" saattoivat tulla kotiinkin Vartijat olivat useimmiten naisia, joskin luullakseni miehet toteuttivat rangaistukset. Vartijat katsoivat, ettei kotona harjoitettu vääränlaisia toimia.

Kerran eräs vartija tuli kotiini. Mä aloin sitten pistää hanttiin Vartijalle. Sanoin suoraan, etten usko jumalaan (se oli pahinta mitä saattoi sanoa) ja väitin vieläpä, ettei hänkään usko. Väitin, että kyseisenkaltainen vahtiminen ja väkivallalla rankaiseminen ovat enemmän saatanasta, kuin mistään jumalasta. Julistin, että Vartija on enemmänkin saatananpalvoja, kuin jumaluskoinen. Kodissani (tai mikä paikka se switten olikin) oli muutakin väkeä ja aloin julistaa isoon ääneen, että kotonani on saatananplavoja, jolloin nämä muut ottivat Vartijan kiinni. Samalla osoitin, että kenenkään ei tarvitse alistua huonoon kohteluun, että ihminen on vapaa, jos vain haluaa!

Vartijat saattoivat ilmiantaa jopa omia lapsiaan. Todistin erään tällaisen tapauksen, jossa Vartija yritti ilmiantaa oman aikuisen poikansa vääränlaisesta toiminnasta (vissiin likaisten kenkien käyttämisestä). Mä julistin edelleen, että joukossa on voimaa, eikä tavallisen kansalaisen tarvitse alistua muutaman valtaapitävän äänekkään pelottelijan tahtoon.

Myöhemmin väittelin toisen Vartijan kanssa. Väitin, ettei väkivaltainen toisten alistaminen ja omaan tahtoon taivuttaminen voi olla yhdestäkään jumalasta lähtöisin. En pelännyt rangaistuksia, vaikka muuten pelottikin, sillä tajusin, että olen vapaa sielultani. Ja tiesin, että saisin aikaiseksi kapinan, jolloin vallalla olevia käytäntöjä vastustavia olisi suurempi joukko. Julistin Vartijalle, että rohkeutta on se, että toimii, vaikka pelkääkin. Ja mä pelkäsinkin, erityisesti lasteni ja läheisteni puolesta, kun julistin vapautta ja rauhaa. Uskoin myös, että Vartijatkin tuntisivat rakkauden ja hyvän tahdon sisällään, mutta että he vain pelkäsivät liiaksi sitä "jotakin".

Vartijat kuljettivat mukanaan salkkuja, joissa oli jonkinsortin yhteydenpitoväline, ilmeisesti johonkuhun huipulla olevaan, jolle Vartijat vastasivat toimistaan.

Sellainen uni. En tiedä, miten lopulta kävi, kun heräsin.

Että eeppistä huomenta vaan kaikille!

maanantai 5. toukokuuta 2014

Laitoshoidon puolesta.

Päähäni alkoi tulvia ajatuksia vanhuudesta ja siitä, miten vanhuksia pitäisi hoitaa. On ihmisiä, jotka ihailevat vanhusten hoitamista kotona. Lasten tehtävä on huolehtia vanhoista vanhemmistaan. Mikäs siinä, jos rahkeet riittää. Kerron kuitenkin toisenlaisen näkökulman asiaan, koska se alkoi mieltäni vaivata.

Suvussamme on vanhus, jonka kotihoito on lähes mahdotonta. Vanhus on vaikeasti muistisairas sekä liikuntarajoitteinen. Häntä on jo vuosia hoidettu kotiinsa kotisairaanhoidon ja ainoan lapsen (sekä tämän puolison) aktiivisella avustuksella. Aluksi tilanne oli kohtuullisen hyvä. Vanhus pystyi vielä liikkumaan itse kotonaan ja vähän ulkona. Aluksi pyörätuoli oli vain ulkoillessa. Kotona hän pystyi keittämään kahvit ja puurot.

Nykyään hän on vaipoissa eikä liiku sohvalta tai sängystä kuin liikutettaessa. Hän ei tee mitään. Istuu katsomassa televisiota. Vessassa hän ei voi käydä itse, koska hän ei kykene liikkumaan itsenäisesti. Eikä hän tunnista vessahätääkään, ennenkuin liian myöhään. Tilat hänen kodissaan ovat hankalat hoidon kannalta. Kotiin pitäisi tehdä massiivinen ja kallis remontti, jotta saataisiin tarvittavia apuvälineitä esim. peseytymisen tueksi. Nyt hänet suihkutetaan pytyllä istuen, sillä suihkuun häntä ei voida siirtää tilojen ahtauden ja liikuntakyvyttömyyden vuoksi.

Vanhus on yksinäinen. Vaikka lapsi käykin häntä katsomassa ja tuomassa ostoksia viikottain, ei se poista vanhuksen yksinäisyyttä. Hän ei voi edes lukea, koska ei muista lukemastaan mitään, joten ei voi edes kirjojen avulla lievittää yksinäisyyttään.

Hänellä on diabetes, mutta muistaako hän syödä tasaisesti ja tarpeeksi?

Ihmisarvo?

Miksi sitten vanhusta ei oteta omaan (jälkeläisen) kotiin hoidettavaksi, kysyisi ihanteellista vanhusten kotihoitoa kannattava henkilö? Kyseisellä vanhuksella on yksi lapsi, joka on työssäkäyvä, kuten hänen puolisonsakin. Vanhus kuitenkin tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa. Kuka huolehtisi vanhuksesta jälkeläisen työpäivän aikana? Jälkeläisellä on myös yksi kotona asuva lapsi sekä lapsenlapsia. Lastenlasten hoito muuttuisi sen jälkeen pelkäksi haaveeksi, koska vanhuksen hoito söisi kaikki resurssit, se on varma.

Lisäksi tuohonkin kotiin pitäisi tehdä remontteja, jotta saattaisiin liikkumiseen ja nostelemiseen käytettäviä apuvälineitä mahtumaan paikoilleen.

Laitoshoito olisi tässä tapauksessa suoranainen pelastus. Vanhuksella olisi seuraa ja ympärivuorokautista hoitoa. Turvallisuus paranisi huomattavasti! En ymmärrä, miksi laitoshoitoa kammoksutaan, kun joskus se on helpotus kaikille osapuolille. Laitoshoitoa on haettu ja toivottu ja pitkään ja nyt lopultakin ovet ovat raottuneet tämän asian suhteen; vanhus pääsee osa-aikaiseen hoitoon (viikko-viikko- systeemillä). Toivottavasti se helpottaa vanhuksen arkea ja läheisten taakkaa.

Ennenaikaan vanhukset sentään tajusivat kuolla ajoissa. Nykyään vanhukset joutuvat olemaan vuodepotilaina jopa vuosikymmeniä (pahimmassa tapauksessa). Minä arvostan hyvää vanhuutta ja kunnollista hoitoa, siitä ei ole kyse. Mikä sitten on kunnollista hoitoa ihmiselle, joka ei ole elänyt tässä maailmassa enää aikoihin eikä kykene itsenäisesti mihinkään? Kotona yksinäisyydessä makuuttaminenko? Epäilen.

Entä kuinka suurta vastuuta läheisiltä voi vaatia vanhusten hoidossa? Pitääkö omaisten (esim. lasten tai lastenlasten) hylätä oman elämän tavoitteet ja toiveet vanhustenhoidon tieltä? On helppo ajatella hoitavansa vanhat vanhemmat omassa kotona, jos käsitys vanhuudesta on se, että he istuvat kiikkustuolissa jutustelemassa lepposia. Entä jos arki onkin se, että vanhus ei muista syödä ja on sekava tai karkailee, on vaikeasti muistisairas, puhuu rumia ja jopa kiusaa läheisiään (muistisairaudet voivat aiheuttaa tällaista käytöstä), ei kykene liikkumaan itsenäisesti edes pyörätuoliin, on syötettävä, vaipatettava jne..?

Helppoa ratkaisua ei taida olla.