maanantai 15. heinäkuuta 2013

Vahvistus uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamisesta.

Nyt se vahvistus tuli. Heippa evlut, tervetuloa.... öh... valinnanvapaus? Ajatus kirkosta eroamisesta on muhinut päässä jo pidempään, mutta en tiedä mikä muka on estänyt. Jokin irrationaalinen pelko, että jotain kamalaa tapahtuu, jos eroan. Kuitenkin, kun en pysty tunnustumaan kristillistä uskoa, tuntuu väärältä kuulua kyseiseen yhdyskuntaankaan. En mä kuulu mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen yhteisöön, jos en oppeja katso omakseni, miksi kuuluisin evankelis-luterialiseen kirkkoonkaan? Ei se tunnu oikealta eikä erityisen järkevältä.

Lapset erosivat myös, tai erotin heidät. Nuorimmaista ei ole alun alkaenkaan kastettu. Tämä tuntuu hyvältä. Lapset ovat vapaita valitsemaan juuri sen uskonnollisen yhdyskunnan, minkä omaksi kokevat, sitten tulevaisuudessa, kun heillä on enemmän tietoa ja kokemusta asioista.

Arkisempaa asiaa:
Puuskupuh parka sai ilmeisesti rokotteista reaktion, sillä hän tuntuu nuhaiselta ja kuumeiselta :( Ei siitä olekaan kuin kuukausi, kun vauva sairasti viimeksi flunssan. Surettaa pieni. Onneksi se on ohimenevää, mutta aina kivempi, kun ei tarvitsisi sairastella lainkaan.

Passitin juuri isommat lapset pihalle, jotta saan blogata rauhassa saisivat raitista ilmaa ja voitaisiin sen jälkeen hyvällä omalla tunnolla katsoa yhdessä yksi jakso My Little Ponya läppäriltä. Ja vauvakin saa unirauhan, kun isommat eivät kilju vieressä. Parka tarvitsee nyt unta.

sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Aina eri puolella.

Edellinen postaus sai minut jälleen pohdiskelemaan omaa itseäni. Mä huomaan aina olevani "eri mieltä". Mulla on omat käsitykseni maailmasta ja sen järjestyksestä (ja jollei ole, tutkin asiaa ja muodostan vasta sitten mielipiteeni). Keskusteluissa huomaan kuitenkin olevani aina eri mieltä, kuin vallitseva mielipide sillä hetkellä on. Mä en ole ihan varma mistä se johtuu. Ehkä mä tykkään ärsyttää? Vai olisiko kyse siitä, että mä haluan aina mennä "heikomman puolelle", haluan toimia aina heikomman äänenä?

Mä olen taipuvainen ajattelemaan jälkimmäistä vaihtoehtoa oikeana. Jos olen mukana keskustelussa, jossa valtaosa pohdiskelee esim. uskontoja ja uskovaisia kriittisesti, niin mä tahdon aina asettua puoltamaan uskonnollista maailmankuvaa. Jos taas vallitseva konsensus on uskonnollinen ja uskonnollista elämäntapaa puoltava, mä lähden tarkastelemaan asioita uskontokriittisesti.

Mikä mua riivaa?

Ihminen pieni, maailma suuri.

Pohdiskelin hieman ihmisyyttä ja ihmisena olemista. Ihminen on nolostuttavan ylimielinen. Ihminen oikeasti kuvittelee olevansa maailman herra ja selvillä kaikesta. Mitään sellaista ei ole olemassa, mitä ei voi selittää tieteellisesti tai loogisesti (tai jumalalla). Ihminen on ylivoimainen älyltään ja mahdiltaan. Erityisesti skeptikoiden ylimielisyys elämää ja elämän ihmettä kohtaan on sellaista, mikä saa minut tuntemaan jonkinlaista myötähäpeää, surua ja vähän suuttumustakin. Kuulunko minä todellakin tähän lajiin, joka on näin olevinaan? Eäh, miten kiusallista.

Ihminen on pieni. Maailmankaikkeus toki siältää pienempiäkin partikkeleita ja kappaleita, kuin ihmisen, mutta puhunkin nyt ihmismielestä. Turvallisuushakuinen ja ylimielinen ihminen kuvittelee, että mitään häntä suurempaa ei ole ja joka muuta väittää, ei ole järjissään.

Usein muun muassa uskonnollisia ihmisiä pidetään hieman typerinä. Jossain määrin itsekin syyllistyn tähän toisinaan, mutta enempi minua huolestuttavat ne henkilöt, jotka uskovat johonkin vain, koska kaikki muutkin tekevät niin, pohtimatta ja pureksimatta asioita itse. Se on juuri yksi merkki ihmisen pienuudesta. Ihminen hakee turvaa muun muassa yhteisöstään. Yhteisöön kuuluminen tarkoittaa myös samanlaisten uskomusten omaksumista. Mä en sinänsä pidä Allahia, Jumalaa, Jahvea, Brahmania, Odinia ynnä muita jumaluuden ilmentymiä mahdottomina. Päinvaston, mä olen syvästi uskovainen ja uskon todellakin elämää ylläpitävään voimaan, kutsuttakoon sitä millä nimellä vain. Mä tykkään kutsua sitä energiaksi. Mutta maailmassa on muutakin, niin paljon muutakin. Energia ilmenee hyvin monenlaisessa muodossa, uskon.

Luulenpa, että uskovaiset, jotka todella ovat uskossa (eivät tavan tai yhteisön vuoksi) ovat lähempänä maailmankaikkeuden suuria totuuksia ja selityksiä, kuin tiede.

Mä näen, että tapauskovaisissa ja skeptikoissa, ateisteissa ynnä muissa on hyvin paljon samaa; ylimielisyys ja turvallsuushakuisuus. Se kohdistuu erilaisiin kohteisiin; kenelle  Jahve, kenelle tiede ovat niitä Suuria Selityksiä, mutta yhtäläistä näille selityksille on, että kaikki pyörii ihmisyyden ympärillä. Että ihminen on maailmankaikkeuden suurin ja älykkäin olento (heti Jumalan jälkeen, sanoisi uskovainen). Turvallisuushakuisuudella haen takaa sitä, että ihmisellä on tarve selittää kaikki asiat ihmiselle suotuisalla tavalla,ihmismielen ymmärrettäväksi. Jos sitä ei ymmärrä eikä pysty selittämään mittareilla, sitä joko 1. ei ole olemassa, 2. se on mielenterveyden ongelmasta johtuvaa.

Skeptikko väittäisi minun puhuvan lööperiä. Skeptikot osaavat naamioida ylimielisyytensä ja pelkonsa sekä turvallisuushakuisuutensa hienosti. He väittävät, että ovat avoimia kaikille maailmankaikkeuden ihmeille eivätkä kuvittele olevansa ylivertaisia, MUTTA ensin on todistettava tieteellisesti, että jokin asia on olemassa, muuten skeptikko ei usko.

Tieto ja tiede ovat lähtöisin ihmisestä. Koska ihminen on pieni, hän tuskin koskaan pystyy ihmismielen kehittämillä välineillä ja metodeilla selittämään kaikkia niitä ihmeitä, käsittämättömyyksiä ja suuria asioita, mitä maailmankaikkeus ja elämä pitävät sisällään. Kuvitelkaa asia näin: teillä on olemassa rakennustarvikkeet talon rakentamiseen. Tietty määrä määrätynlaisia tarvikkeita, jotta saadaan aikaiseksi tietyn mallinen ja kokoinen talo. Kun talo on valmis, se on sellainen kuin se on. Ei ole mahdollisuutta laajentaa, ei muokata eikä juuri remontoidakaan.

Vertaus on hieman ontuva, mutta haen sillä takaa, että koska ihmismieli on rajallinen, ihmisen kehittämä tiedekin on rajallista. 

Skeptikot voivat tyrmätä väitteeni monellakin erilaisella argumentilla ja heillä on siihen täysi oikeus. Oikeastaan on varmaan ihan hyvä, että ihminen ei tiedä kaikkea, juuri ihmismielen rajoittuneisuuden ja ylimielisyyden vuoksi. Toisaalta saattaisihan ihminen nöyrtyäkin, kun ymmärrys laajenisi. Tiedäpä häntä.

Ihminen näkee elämän olevan tässä ja nyt (vaikkakin monet elävät niin kutsuttua "sitku" - elämää, mutta se on oma lukunsa se). Toisaalta, niinhän se ihmiselle onkin. Välillä tunnen ärtyväni, kun teen arkisen tyhmiä ja mitättömiä asioita, joita ihminen tekee, koska kuvittelee niiden vuoksi olevansa tärkeä ja suuri, merkityksellinen. Oikeasti mä luulen, ettei elämässä ole mitään muuta tärkeää, kuin elää ja jatkaa elämää. Ihminen on osa suurta elämänvirtaa, ei mitenkään erityisen tärkeä, muttei toisaalta täysin merkityksetönkään. Maailmankaikkeudessa ei ole mitään "turhaa", vaan kaikki on olemassa Elämän itsensä vuoksi. Näin myös ihminen. Ihmisellä on etuoikeus saada olla luomassa elämää, kuten monilla muillakin lajeilla.

Ajatelkaa millaisen ihmeen lähteillä ihmiset ovat päivittäin: syntymä! Nykytiede ei ole voinut aukottomasti selittää esim. sitä, mikä loppusillaan käynnistää synnytyksen.Silti joka hetki syntyy lapsia ympäri maailmaa. Uskomatonta ja ihan totta. Maailma on pullollaan meille ihan käsin kosketeltavissa olevia asioita, joita ei pystytä selittämään täydellisesti ja silti ne ovat olemassa ja ihan tosia. Ajatelkaa, miten paljon KOKO maailmankaikkeus sisältää ihmeitä?!

Olen tietysti itsekin ylimielinen kuvitellessani, että tiedän enemmän kuin "tavalliset" ja näin ollen olisi syytä jättää julkaisematta koko postausta. Mutta kun nyt vauhtiin pääsin.... :D

lauantai 13. heinäkuuta 2013

Jalkapallo on vaarallinen laji.

Meidän perheessä ollaan tapaturma-alttiita. Eivät lapset, niiinkuin kuvitella saattaisi, vaan aikuiset, voi jestas. Tällä kertaa se en ollut minä, joka tapaturma-altistui, vaan isäntä. Uskokaa tai älkää, hän juoksi pihalla päin pyykinkuivaustelinettä. Hänen päänsä kolahti poikittain kulkevaan metallitankoon, kun hän juoksi pallon perässä. Jalat vain vilahtivat, kun mies tipahti suoriltaan maahan. (Tanko 1- mies 0)

Säikähdin ihan hulluna ja olin huolesta sykkyrällä. Aivotärähdys? Ei onneksi, mutta kipeä niska ja ruhje päälaessa sekä kyynärpäässä. Koska mitään pahempaa ei tästä seurannut, oli  muutaman tunnin kuluttua pakko purkaa säikähdystä nauramalla ihan hulluna. Miten voikin olla, että tässä taloudessa pahiten sähläävät vanhemmat? Lapset hyvät, älkää ottako mallia. Älkää tehkö niinkuin me tehdään, vaan tehkää niinkuin me sanotaan, kiitos.

1. Älkää laskeko liukurilla jäämöhkäleeseen.
2. Kun juoksette pallon perässä, muistakaa katsoa myös eteenne.
3. Älkää koettako siirtää erilaisia painavia objekteja varpaillanne.

ja niin edelleen.

Miehen loma on loppusillaan. Paluu arkeen häämöttää. Tavallaan olen odottanutkin sitä. Miten onkin niin, että kun mies on kotona, mä en saa mitään aikaiseksi? Kumpikaan tee mitään, kun odottaa toisen tekevän. Hienoa.

maanantai 8. heinäkuuta 2013

Tukka takana, elämä edessä.

Tomeranssilta lähti tukka. Sillä on ollut pitkä, melkein puoleen selkään ylettyvä paksu letti ja nyt se on roskissa. Kuontalosta kynittiin n. sentin mittainen siili. Sitä tukkaa oli joka paikassa ja tuntui, ettei se lyhene eikä lopu sitten millään. Nyt hän näyttää ihan eriltä, vähän vieraalta. Samat silmät ja sama veikeä hymy siellä on yhä, mutta miten paljon kampaus voikaan muuttaa ihmisen ulkonäköä! Lapsi itse on aivan onnessaan, kun nyt tukkaa ei tarvitse harjata. Se oli oikeastaan se ainoa syy, miksi Tomeranssi halusi tukkansa lyhennettävän. Mikäs siinä, kyllä me lyhennetään, jos se on lapsen toive.

Meidän vastasyntynyt täyttää pian 3kk. Oikeesti, miksi aika juoksee just silloin, kun se saisi madella ja vaikka ihan pysähtyä? Mun vauvat kasvavat ihan liian nopeasti! Oiskohan kyseinen vika jotenkin korjattavissa?

sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Tavallista arkea.

Otteita kuluneilta päiviltä:
1. Jumppatuun lempisana on ollut "eikä!"
2. hyvä äiti ei tajunnut, että lasten, erityisesti Jumppatuun, huumorintaju ei ehkä riitä ymmärtämään, että äiti vitsailee sanoessaan, että jos ei nuku tarpeeksi, muuttuu rusinaksi (Tatun ja Patun Oudossa Unikirjassa sanottiin näin ja mä vahvistin asian todeksi).Tuloksena Jumppatuun lohduton "en tahdo muuttua rusinaksi"- parku (ja mä jouduin pyörtämään puheeni siitä rusinaksi muuttumisesta, vaikka kirjassa näin väitettiinkin)
3. rannalla läträämistä
4. ihanien vieraiden kestitsemistä 
5. uuden kameran ostamista \o/
6. shoppailua
7. jäätelöä

Vitsiniekka kun olen, niin viihdytin Tomeranssia tänä iltana iltasadun jälkeen. Hän pyysi, että laulaisin nopeasti yhden laulun. Lauloin itsekehittämällä sävelellä "nopeasti yksi laulu!" ja suukotin poikaa. Nauroin. Tomeranssi ei ollut yhtä vakuuttunut neronleimaukseni hauskuudesta. Sen sijaan miehen hörötystä kuului lastenhuoneen oven takaa. Huono yhteneväinen huumorintaju onkin varmaan yksi syy siihen, että ollaan yhdessä aina vain.

Ja juuri aiemmin päivällä Tomeranssi kyseli, että mitä huumori ja huumorintaju tarkoittavat. Kerrottiin niinkuin parhaaksi taidettiin ja mä vielä lisäsin, että hyvä huumori ja huumorintaju ovatkin sitten mielipidekysymyksiä. Tomeranssi sai karusti kokea tämän käytännössä.

Tänään mä olen hauskuttanut perhettäni myös tiputtamalla juuri kioskilta ostamani jäätelöpallon maahan. Miten lohduttomalta ja yksinäiseltä suklainen jäätelöpallo voikin näyttää asvaltilla, ja miten ontolta ja tyhjältä vohveli voikaan tuntua kädessä. Seisottiin siinä koko perhe ja katsottiin, kun jäätelöpallo möllötti maassa ja hiljalleen alkoi sulaa. Kun lopulta siirryttiin kolmen metrin päähän, parvi lokkeja hyökkäsi pallon kimppuun ja kahdessa sekunnissa pallo oli kadonnut jäljettömiin. Lokit 1 - Peukaloinen 0.

keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Kohti kipukynnystä, ja sen yli.

Tässä päivänä eräänä päätin, että haluan varmistua siitä, jotta kipeä pikkuvarpaani pysyy kipeänä. Löin sen imuriin. Pipi varmistettu onnistuneesti!

Myös isäntä päätti kokeilla varpaiden telomista, mutta hän ei ole sellainen nössö niinkuin minä, vaan aloitti heti kerralla reteesti kokeilemalla liikuttaa sohvaa. Sohva 1- mies 0. Miestä ei naurattanut yhtään niin paljon kuin minua kyseinen tilanne. Hänellä oli vauva sylissään lyödessään varpaansa ja hän kiireesti laski vauvan sohvalle, jotta pystyi vapaasti hyppimään, kiroamaan ja puimaan nyrkkiä. Minä empaattisena ihmisenä nauroin vieressä makoisasti. Minusta se oli vain niin hulvatonta, että mä olin juuri edellisenä päivänä murtanut varpaani ja nyt isäntäkin halusi kokeilla samaa. Mies ei nähnyt huumoria tilanteessa.

Tosin, miehen varvas ei jäänyt kipeäksi niinkuin mun. Enkä mä pomppinut enkä puinut nyrkkiä lyödessäni oman varpaani, en edes sillä toisella kerralla, jolloin mä tyydyin nauramaan omaa kömpelyyttäni. Ehkäpä lapseni ovat sitten perineet teatraalisuutensa mieheltä. Tomeranssin dramaattiset "mä en IKINÄ saa..." huudot, kun kieltäydytään yhdesti ostamasta pitsaa, jota on syöty liian monesti kuluneen kuukauden aikana. Tai Jumppatuun "HYTTYNEN! BOUAAAAAAAAAH!" niin että naapurit tulevat ikkunoihin katsomaan, missä palaa, kun luulevat huutoa yleiseksi varoitusmerkiksi.

Itsehän en KOSKAAN aiheuta mitään draamaa. Läheiseni saattavat olla eri mieltä ;)

Iloista keskiviikkoa!

Lisäys: mies tuumi bloggaukseni luettuaan "toisaalta se ärinä ja murina = ei kipeää varvasta!" ja näytti mulle pitkää nenää.
Mies 1 - Peukaloinen 0